Vi intervjuade två av våra åkare inför yrkesförarens dag 9/9 -20

Lars Johansson, Johanssons maskiner i Fränsta
Patrik Modin, Tank Cargo i Sundsvall AB

Om yrket

Hur ser du på yrket och har du alltid velat jobba som yrkesförare?
Det bästa med att vara yrkesförare är att få vara ute och se sig omkring, variationen. Jag reggade bolaget 1985 med hjälp av far, då gick jag i 9:onde klass, och har sedan kört på riktigt sedan 1988 och har aldrig provat något annat yrke.

Hur länge har ditt åkeri funnits och hur tycker du utvecklingen av yrket sett ut de närmaste åren?
Mitt åkeri Johanssons maskiner i Fränsta har funnits sedan jag reggade det 1985. Utvecklingen av yrket, Jag kan tycka att den allmänna bilden av att vara yrkesförare inte verkar stämma överens med verkligheten och därav är det många nystartade åkerier som sedan lägger ned då det inte var som man tänkt.

Framtiden

Det lär ju finnas jobb men man ska vara stresstålig.

Sundfrakt

Bolaget har varit en del av Sundfrakt sedan Mittfrakt Ånge förvärvades 1999.

Lars JohanssonJohanssons maskiner i Fränsta

Om yrket

Hur ser du på yrket och har du alltid velat jobba som yrkesförare?
Det bästa med att vara yrkesförare är att ingen dag är den andra lik, och den variationen gillar jag. Och att man får se mycket längs vägarna, och många fina naturupplevelser.
Jag har jobbat som yrkesförare i 27 år. Jag började Köra direkt efter transportutbildningen som jag gick i gymnasiet. Och det var friheten som lockade mest, skulle aldrig vilja jobba på en fabrik med fasta tider! Sen har det varit många spännande körningar utomlands och det minns man tillbaka på med glädje.

Hur länge har ditt åkeri funnits och hur tycker du utvecklingen av yrket sett ut de närmaste åren?
Mitt åkeri Tank Cargo i Sundsvall AB har nu funnits i tio år nu. Så åren går!
Utvecklingen av yrket har ju gått framåt något enormt dom sista åren...nu är det ju bara data både i bilarna och vid lastning och lossning i regel. Det kräver ju att chaufförerna måste vara duktig på datorer, och så var det ju inte förr! Med jag tycker det är positivt, mycket har ju blivit lättare mot förr då det var ett tungt och slitsamt yrke. Nu trycker vi bara på några knappar så är det klart!.

Framtiden

I Framtiden tror jag att det behövs många nya yrkesförare, näthandeln exploderar ju och paketen skall ju transporteras till konsumenten. Vi är en viktig länk i samhället.

Sundfrakt

Jag har kört för Sundfrakt sedan jag startade mitt åkeri dvs. 10 år. Och jag trivs väldigt bra med att tillhöra Sundfrakt, ett stabilt bolag som man känner sig trygg med helt enkelt! ser fram emot många år till framöver!

Patrik ModinTank Cargo i Sundsvall AB